فلسفه قرآن سرگرفتن شبهای قدر


پس وقتی زیر چتر رحمت خدا باشیم٬حالا خدا را به بزرگی خودش که قران این گونه بیان میکند

 هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ «22» هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ «23» هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ «24»           حشر ۲۲ـ۲۴

 اوست خدایى که جز او هیچ معبودى نیست ، داناى نهان و آشکار است ، او رحمان و رحیم است . « 22» اوست خدایى که جز او هیچ معبودى نیست ، همان فرمانرواى پاک ، سالم از هر عیب و نقص ، ایمنى بخش ، چیره و مسلط ، شکست ناپذیر ، جبران کننده ، شایسته بزرگى و عظمت است . خدا از آنچه شریک او قرار می  دهند ، منزّه است . « 23» اوست خدا ، آفریننده ، نوساز ، صورتگر ، همه نام هاى نیکو ویژه اوست . آنچه در آسمان ها و زمین است همواره براى او تسبیح می  گویند ، و او تواناى شکست ناپذیر و حکیم است . « 24»

وبه پیامبرش که قران چنین میگوید

  وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ      الانبیا ۱۰۶

وبه اهل البیت پاکش که قران در توصیف انها میفرماید

 إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا    الاحزاب ۳۳

جز این نیست که همواره خدا می  خواهد هرگونه پلیدى را از شما اهل بیت [ که به روایت شیعه و سنى محمّد ، على ، فاطمه ، حسن و حسین علیهم السلام اند ] برطرف نماید ، و شما را چنان که شایسته است [ از همه گناهان و معاصى ] پاک و پاکیزه گرداند .

و در اخر به ذات خودش و چهارده معصوم که در وصف اینگونه می گوید

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ   نور ۳۵

 خدا نور آسمان ها و زمین است ; وصف نورش مانند چراغدانى است که در آن ، چراغ پر فروغى است ، و آن چراغ در میان قندیل بلورینى است ، که آن قندیل بلورین گویى ستاره تابانى است ، [ و آن چراغ ] از [ روغن ] درخت زیتونى پربرکت که نه شرقى است و نه غربى افروخته می  شود ، [ و ] روغن آن [ از پاکى و صافى ] نزدیک است روشنى بدهد گرچه آتشى به آن نرسیده باشد ، نورى است بر فراز نورى ; خدا هر کس را بخواهد به سوى نور خود هدایت می  کند ، و خدا براى مردم مثل ها می  زند [ تا حقایق را بفهمند ] و خدا به همه چیز داناست .

 

نظر استاد جوادی آملی:

 

بفرموده حضرت استاد جوادی آملی، منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد وتمام شؤون زندگی ما قرآنی شود .رأس امور قرار دادن قرآن یعنی تمام علوم اسلامی بشود ومتون درسی دانشگاه های ما اسلامی بشود واگر قرآن رأس امور بود همه مسایل درسی ،سیاسی واجتماعی ما حل می شود . اینکه بعد از قرآن به سر گرفتن نام ائمه برده می شود این است که بفهمیم اینها  مفسر ومبین قرآن هستند پس هم قرآن بر سر است وهم عترت وسر هم جزء اعضاء رییسه است وشریفترین عضو بدن . اینکه می گویند قرآن در شب قدر نازل شد ،نزول قرآن بمانند نزول باران نیست . در نزول باران می گوییم خدا باران نازل کرد بمعنی انداختن ولی نزول قرآن به معنی انداختن نیست بلکه بمعنی آویختن است ،مانند آویختن طناب به درون چاه خداوند می فرماید که ما این طناب را آویختیم که یک طرف آن بدست من است وطرف دیگر به دست شما اقرأ وأرق بگیرید وبالا بیایید واعتصموا بحبل الله جمیعا به این ریسمان الهی چنگ بزنید . در این شب از خدا بخواهیم که گناهان گذشته ما را بیامرزد کم همتی است واین جزء ریخت وپاش شب قدر است بلکه در این شب باید از خداوند بخواهیم در آینده اهل گناه ومعصیت نباشیم وگرنه لیله القدر ما تبدیل به لیله القبر می شود . انشاءالله خداوند هر آنچه به اولیائش و وخوبانش عطا می کند به ما هم ارزانی بفرماید .

/ 1 نظر / 123 بازدید
هادی

مرسی مطلب جالب بود با تشکر